Επανάσταση σε πραγματικό χρόνο

rojava revolution

Αναδημοσιεύουμε εδώ μεταφρασμένη από τα αγγλικά την παρακάτω επιστολή που απέστειλε πριν από ένα χρόνο κάποιος ανώνυμος σύντροφος / συντρόφισσα από τις αυτόνομες περιοχές του συριακού Κουρδιστάν, όπου και μετάβηκε για να προσφέρει τις πολύτιμες υπηρεσίες του. Αναδημοσιεύουμε την έκκληση του / της επειδή αυτή η επιστολή αποτελεί μια ισορροπημένη ματιά ως προς την πραγματικότητα που επικρατεί στο έδαφος στις ομόσπονδες περιοχές όπου εφαρμόζεται το σύστημα του δημοκρατικού συνομοσπονδισμού. Μπορεί η επιστολή να μην διεκδικεί δάφνες θεωρητικής εκλέπτυνσης, έχει όμως γραφτεί από την σκοπιά ενός στρατευμένου ελευθεριακού που δεν προσπαθεί να εξιδανικεύσει την κατάσταση στην Ροτζάβα, αλλά ούτε καταφεύγει στην εύκολη λύση μιας ιδεολογικοποιημένης κριτικής που μηδενίζει την αξία του σημαντικού ελευθεριακού κοινωνικού πειράματος που βρίσκεται σε εξέλιξη στην βόρεια Συρία, όπως κάνουν κάποιοι υπερ-αναρχικοί στον «ανεπτυγμένο» Βορρά. Η μαρτυρία του συντρόφου / συντρόφισσας είναι ακόμη πιο σημαντική για τον λόγο ότι μας παρέχει μια περιγραφή από πρώτο χέρι των δυσκολιών που αναμένεται να αντιμετωπίσουμε την επαύριο μιας εξέγερσης, η οποία θα μπορούσε να έχει ως αποτέλεσμα την θέσμιση δομών κοινωνικής αυτοδιεύθυνσης σε όλα τα επίπεδα. Δεν θα πρέπει ποτέ να λησμονούμε ότι ο ατομικός και συλλογικός αυτοκαθορισμός μέσα από την δημιουργία συνθηκών κοινωνικής απελευθέρωσης, δεν είναι η εύκολη λύση, αλλά αντίθετα είναι μια επίπονη και απαιτητική διαδικασία. Ενώ η ιεραρχία απαιτεί από τον άνθρωπο απλώς να γονατίσει, η αναρχία του ζητά να σταθεί στα πόδια του, να διακηρύξει περιφανής την ανθρωπινότητα του και να αναλάβει το μερίδιο της ευθύνης που του αναλογεί. Από αυτή την άποψη, η δυσαρέσκεια με τους αυτόνομους θεσμούς οργάνωσης της κοινωνίας και η υποτροπή σε ετερόνομες συμπεριφορές και νοοτροπίες κοινωνικής παθητικότητας είναι πάντοτε ένα πραγματικό και πολύ επικίνδυνο ενδεχόμενο. Τέλος, οφείλω να διευκρινίσω πως δεν συμφωνώ απόλυτα με την αφοριστική προτροπή του συντρόφου προς άπαντες τους αναρχικούς και τους ελευθεριακούς του παγκόσμιου Βορρά να μεταβούν στην Ροτζάβα για να προσφέρουν εκεί τις υπηρεσίες τους. Αυτό δεν συμβαίνει επειδή δεν θεωρώ σημαντική την επανάσταση που βρίσκεται σε εξέλιξη στις Κουρδικές περιοχές, αλλά, αντίθετα, διότι πιστεύω ότι πρώτιστο καθήκον των αναρχικών και ελευθεριακών αγωνιστών είναι να κάνουν την κοινωνική επανάσταση στις χώρες του Κέντρου και να αρχίσουν να αντιλαμβάνονται τους εαυτούς τους ως φορείς αυτού του υπολανθάνοντος επαναστατικού δυναμικού. Από αυτή την άποψη, ωστόσο, συμφωνώ με τον σύντροφο / συντρόφισσα ότι μια μακριά και προσεκτική ματιά στην Ροτζάβα, καθώς και η ανταλλαγή στελεχών, εμπειριών και πολιτικής τεχνογνωσίας θα λειτουργήσει ως εκατέρωθεν καταλύτης ριζοσπαστικοποίησης, τόσο για την Ροτζάβα από τους αναρχικούς του Κέντρου, όσο και για τους αναρχικούς που θα μάθουν από την επαναστατική εμπειρία της Ροτζάβα.       

 

Η ώρα για θεωρία πέρασε. Τώρα είναι ώρα για δράση.

27-06-2015

Βρίσκομαι στην Ροτζάβα εδώ και μισό χρόνο δουλεύοντας σε διάφορους τομείς της κοινωνίας, γεγονός που μου έδωσε μοναδική ευκαιρία να αποκτήσω μια καλή σφαιρική αντίληψη για το πώς λειτουργεί το σύστημα στη Ροτζάβα στην πράξη. Η ελευθεριακή φιλοσοφία μου και η πρακτική εμπειρία που έχω με φέρνει πολύ κοντά στους επαναστάτες της Ροτζάβα και τους αρέσει να ακούν τις ιδέες και την κριτική μου.

Γράφω αυτό το άρθρο αφού είδα ένα άλλο άρθρο με τίτλο:

“We should not let Kobane and the rest of Rojava to be defeated by the big corporations and the international financial institutions”

Στο οποίο η απάντηση μου είναι η εξής: τότε τι κάνετε στην δύση; Στην Ροτζάβα είναι καλύτερα από την δύση. Όταν μένεις στην δύση, βοηθάς τον καπιταλισμό. Είσαι μέρος του καπιταλισμού. Είσαι μέρος της μηχανής. Αν ζεις στην πόλη, καταναλώνεις προϊόντα ή συμμετέχεις στην ζωή εκεί, δεν είσαι παρά ένας υποκριτής.

Δεν υπάρχουν εδώ αρκετοί άνθρωποι με ριζοσπαστικές πεποιθήσεις. Χρειαζόμαστε ανθρώπους που να μπορούν να δουλέψουν. Με το που θα φτάσεις εδώ, η κατάσταση δεν σου δημιουργεί άγχος. Είναι ένας χώρος γόνιμος και οι άνθρωποι είναι διατεθειμένοι να ακούσουν εσένα και τις ιδέες σου. Στην Ευρώπη ή την Αμερική, τα εγχειρήματα που έχουν να κάνουν με την αυτονομία εμποδίζονται, αλλά εδώ η κυβέρνηση ακούει και διαθέτει όσους πόρους μπορεί. Αλλά τα πράγματα κάποιες φορές πηγαίνουν αργά.

Η επανάσταση δεν είναι εξασφαλισμένη, και η Ροτζάβα έχει ανάγκη από το δυνατό πνεύμα των ξένων επαναστατών που θα προσφέρουν τη στήριξη τους εδώ, δουλεύοντας στην πρώτη γραμμή. Δεν είναι αρκετό να κάνει κάποιος μια συμβολική χειρονομία. Αν είσαι επαναστάτης, τότε νισάφι πια με τις γελοίες δικαιολογίες, έχεις δουλειά να κάνεις.

Η Ροτζάβα συνέβη επειδή έμπειροι επαναστάτες αγωνιστές ήρθαν από το Μπακούρ (το PKK στην Κουρδική Τουρκία), οργάνωσαν τη δική τους παράνομη στρατιωτική δύναμη και κατέλαβαν την εξουσία όταν άρχισε ο εμφύλιος πόλεμος στη Συρία. Οι περισσότεροι από τους ανθρώπους που υπηρετούν στην κυβέρνηση είναι από το Μπακούρ. Παλαιότερα, είχαν περάσει χρόνια στα βουνά, μάθαιναν για την οργάνωση και διάβαζαν φιλοσοφία. Ξέρουν πολλά για την ελευθερία και την πολιτική, και δεν είναι ηλίθιοι.

Αυτοί είναι άνθρωποι της επανάστασης με βαθιά σκέψη που προσπαθούν να οργανώσουν μια κοινωνία η οποία είναι μαθημένη στην νοοτροπία της υποταγής και του σεβασμού προς την εξουσία. Στην Ροτζάβα, ο μέσος άνθρωπος δεν ενδιαφέρεται για την πολιτική (όπως στην Ευρώπη). Πραγματικά, δεν τους νοιάζει. Θέλουν μόνο όμορφα ρούχα, καθαρούς δρόμους και καλά σχολεία. Θέλουν απλώς να πηγαίνουν στη δουλειά και να τους κανονίζουν την ζωή τους χωρίς εκείνοι να καταβάλλουν κάποια επιπλέον προσπάθεια. Αν συμπαθούν τον Οτσαλάν, αυτό συμβαίνει επειδή εκείνος τους βοηθάει.

Κάποιοι από τους Κούρδους στην Ροτζάβα δεν καταλαβαίνουν τον λόγο για τον οποίο βοηθούν τους Άραβες. Μερικοί συμπαθούν τον Μπαρζανί (του ιρακινού Κουρδιστάν) παρόλο που αυτός είναι ένας καπιταλιστής λακές της δύσης και διεφθαρμένος ρατσιστής δικτάτορας. Θεωρούν ότι εκείνος βοηθά τον λαό του επειδή τόσες και τόσες εταιρείες έχουν εισρεύσει κι εγκαταστάθηκαν στο Μπασούρ (άλλο όνομα για το ιρακινό Κουρδιστάν). Λένε ότι το Ερμπίλ είναι καθαρό, ότι εκεί έχει όμορφα κτήρια και καλά καταστήματα. Πράγματα εντελώς μικροαστικά. Αλλά αυτό είναι που επιθυμεί ο μέσος άνθρωπος σε τούτη την κοινωνία.

Για παράδειγμα, μια από τις δυσκολίες στην Ροτζάβα είναι ότι οι ομάδες που ασχολούνται με την οικονομία προσπαθούν να οργανώσουν συνεταιρισμούς που θα εξυπηρετούν τις ανάγκες της καθημερινής ζωής των ανθρώπων. Ωστόσο, πολύ συχνά οι άνθρωποι απλώς λένε, «απλώς πείτε μας τι να κάνουμε και κόψτε μας έναν μισθό». Θέλουν απλώς να δουλεύουν και να πληρώνονται. Δεν ενδιαφέρονται να πάρουν τον έλεγχο της ζωής τους, να διαχειριστούν την (συλλογική) επιχείρηση τους ή να σκέφτονται οτιδήποτε. Θέλουν απλώς κάποιον να τους οργανώσει και να εκτελούν τον ρόλο που τους έχει ανατεθεί. Έτσι είναι το παλιό σύστημα του Μπασάρ αλ Άσαντ και η νοοτροπία του καταπιεσμένου που δημιούργησε σε πολλούς από τους ντόπιους.

Παρόλα αυτά, ο Οτσαλάν και το σύστημα [των αυτόνομων καντονιών] της Ροτζάβα διαθέτει πολλή υποστήριξη μεταξύ του εγχώριου πληθυσμού. Ακόμη κι αν οι απλοί άνθρωποι δεν έχουν ιδέα για τι πράγμα μιλάνε, πολύς κόσμος συντάσσεται πίσω από «τους ηγέτες του». Δεν είναι όλα τέλεια και υπάρχουν προβλήματα. Είναι δύσκολο να κάνεις τους ανθρώπους να σκέφτονται για τον εαυτό τους. Ο βασικός στόχος αυτής της επανάστασης είναι η πολιτισμική μεταμόρφωση.

Η Ροτζάβα αναλαμβάνει μεγαλεπήβολα σχέδια στον τομέα της παιδείας και η αποστολή που έχει αναλάβει να φέρει σε πέρας είναι κολοσσιαία. Ωστόσο, το μόνο που θέλουν οι γονείς είναι σχολεία που να φαίνονται ευυπόληπτα, όπου τα παιδιά μαθαίνουν να συμπεριφέρονται σύμφωνα με τους καλούς τρόπους. Οι άνθρωποι μιλούν με νοσταλγία για τα παλιά σχολεία του Άσαντ που ήταν καλά εξοπλισμένα και όμορφα στην όψη.

Σχετικά με την συμμετοχή των γυναικών, υπάρχουν κάποιες πολύ δυνατές γυναίκες που κατέχουν σημαντικούς ρόλους στην τοπική κοινωνία. Οι σχέσεις ανάμεσα σε άνδρες και γυναίκες είναι μοναδικές και ξεχωριστές, κάτι που δεν έχω συναντήσει ούτε στις δυτικές κοινωνίες. Ωστόσο, τα «φυσιολογικά» κορίτσια παραμένουν προσκολλημένα στους παλιούς έμφυλους ρόλους τους και διακατέχονται από μια εμμονή με τα καλλυντικά και τα ρούχα. Πήγα σε μια συνέλευση συνεταιρισμού, τα μισά μέλη ήταν γυναίκες και τα άλλα μισά άντρες, και παρόλα αυτά επί τρεις ώρες μόνο οι άνδρες μιλούσαν. Οι γυναίκες μόνο καθόντουσαν χωρίς να συμμετέχουν ενεργά. Υπάρχουν πολλά που πρέπει να γίνουν ακόμα για να ανατραπεί αυτή η απηρχαιωμένη κουλτούρα, αλλά εδώ συμβαίνουν χειροπιαστές αλλαγές. Γίνεται πολλή καλή δουλειά με τις γυναίκες εδώ πέρα.

Είναι μια χαρά για όσους ζουν έξω από την Ροτζάβα να λένε ότι οι πολυεθνικές εταιρείες δεν έχουν καμία θέση εδώ, αλλά το γεγονός παραμένει ότι οι άνθρωποι έχουν ανάγκες, τις οποίες πρέπει να καλύψουν προκειμένου να μπορέσουν να ζήσουν. Είναι ευθύνη του συστήματος της Ροτζάβα να μεριμνήσει για τις ανάγκες του λαού της. Εάν η διοίκηση δεν κατορθώσει να ικανοποιήσει επαρκώς τις ανάγκες του λαού ή να τους παρέχει μια αξιοπρεπή ζωή, τότε ο κόσμος θα στραφεί εναντίον της ανεξάρτητα από ιδεολογία. Έτσι, η διοίκηση βρίσκεται κάτω από διαρκή πίεση. Να μερικές προπαγανδιστικές δημόσιες καταχωρήσεις από την Ροτζάβα:

«Η καλοκαιρινή παραγωγή συνήθως υπερβαίνει τις ανάγκες της περιοχής. Για να επωφεληθούμε από την υπεραφθονία των τροφίμων, χρειάζεται να ενεργοποιήσουμε εκ νέου ένα εργοστάσιο κονσερβοποιημένου φαγητού που δεν λειτουργεί εδώ και πολύ καιρό».

«Χρειαζόμαστε επιπλέον 60.000USD για την επισκευή και συντήρηση ενός εργοστασίου παραγωγής ζωοτροφών. Το κέντρο για την οικονομική ανάπτυξη το θεωρεί αναγκαίο προκειμένου να προμηθεύσει τους αγρότες με επαρκείς ποσότητες ζωοτροφών».

«Κατασκευή μοντέρνου εργοστασίου ζυμαρικών πολλαπλών ειδών και ποικιλιών, από 200g μέχρι 1kg, με δυνατότητα παραγωγής 7-10 τόνους την ημέρα. Προβλεπόμενο κόστος περίπου 2 εκατομμύρια δολάρια, με 25 εργαζόμενους».

«Το καντόνι της Τζεζίρα διαθέτει σημαντικό απόθεμα σε ζωντανά με βοσκότοπους καλής ποιότητας. Για να εκμεταλλευτούμε αυτή την ευκαιρία, είναι ανάγκη να φτιαχτεί ένα γαλακτοκομείο που θα παράγει αποστειρωμένο γάλα, ή πλαστικά μπουκάλια γάλακτος».

Λοιπόν, που είναι όλοι οι καταρτισμένοι ειδικοί; Δεν χρειαζόμαστε την αλληλεγγύη σας, ούτε την βοήθεια σας από το εξωτερικό. Χρειαζόμαστε ανθρώπους εδώ, στην πρώτη γραμμή. Χρειαζόμαστε ανθρώπους που μπορούν να διδάξουν, να ξεκινήσουν και να διαχειριστούν έργα και να δώσουν πραγματικές λύσεις. Δεν μπορείτε να κάνετε τίποτα πραγματικά αποτελεσματικό όσο παραμένετε απέξω.

Οι άνθρωποι που έχουν την εξουσία [στη Ροτζάβα] συνηθίζουν να λένε πράγματα όπως, «δεν υπάρχει κράτος εδώ, υπάρχει λαϊκή εξουσία, κλπ…». Αλλά, είναι σίγουρο ότι αν αυτή ήταν μια πραγματική δημοκρατία, ο απλός κόσμος αμέσως θα δημιουργούσε ξανά ένα παραδοσιακό σύστημα κρατικής διοίκησης γιατί βλέπουν τον Μπαρζανί. Η πολιτοφυλακή του YPG είναι ένας στρατός, οι Asayish είναι μια αστυνομική δύναμη και σε πείσμα όσων λέει ο κόσμος, υπάρχει κεντρική κυβέρνηση, ομάδες που παίζουν κεντρικό ρόλο στη διαμόρφωση της οικονομίας, κεντρικά υπουργεία υγείας, εκπαίδευσης και μια γραφειοκρατία που μεγαλώνει. Τώρα η Ροτζάβα στέλνει διπλωμάτες στις χώρες της Δύσης για να ζητήσει βοήθεια και το 70% των χρημάτων που μαζεύονται καταλήγούν στον στρατό.

Κι όμως, στις θέσεις με εξουσία, βρίσκονται πολλοί άνθρωποι της επανάστασης που διακατέχονται από μια ισχυρή αντι-κρατική φιλοσοφία. Έτσι, εδώ υπάρχει μια ευκαιρία. Έχουμε εδώ έναν μοναδικό χώρο όπου μπορούμε να οργανωθούμε, να καταρτίσουμε τα πλάνα μας και να υλοποιήσουμε τις ιδέες μας. Έχουμε ένα πλεονέκτημα σε αυτόν εδώ τον χώρο με πρόσβαση σε πολλούς πόρους (σκεφτείτε μόνο τις πετρελαιοπηγές και μια περιοχή με τρία εκατομμύρια κατοίκους), αντί να περιοριζόμαστε στις μικρές απομονωμένες κομμούνες μας ή σε μία μόνο κατάληψη. Μπορεί για σας να μην τρέχει τίποτα και να σας αρέσει αυτός ο τρόπος ζωής, αλλά καλύτερα να μην αυτοαποκαλείστε επαναστάτες. Η μεγάλη μου απογοήτευση είναι ότι εδώ πέρα βρίσκονται λιγότεροι από μια ντουζίνα ελευθεριακοί επαναστάτες. Οι άνθρωποι εδώ έχουν απελπισμένη ανάγκη από πρακτικές λύσεις κι αν δεν τους τις δώσουμε εμείς, τότε θα πάνε στις πολυεθνικές προκειμένου να μην αφήσουν τον λαό τους να λιμοκτονήσει.

Το Ισλαμικό Κράτος απέκτησε δύναμη όταν ανακοίνωσε στον κόσμο το πρόγραμμα του για την εγκαθίδρυση ενός επαναστατικού χαλιφάτου. Ριζοσπάστες μουσουλμάνοι ήρθαν από όλα τα μέρη του κόσμου κουβαλώντας μαζί τους τη δύναμη των πεποιθήσεων τους κι έκαναν το ΙΚ πανίσχυρο. Αν η Ροτζάβα οδηγηθεί σε αποτυχία επειδή λείπει η διεθνής αλληλεγγύη, προσωπικά θα αποκηρύξω το αναρχικό κίνημα σαν ένα τραγελαφικό κίνημα που δεν έχει την δυνατότητα να επιβάλλει αλλαγές στην πράξη. Τώρα η επανάσταση έχει συμβεί, αλλά φαίνεται ότι ο κόσμος δεν θέλει να ξέρει γι’ αυτήν. Μάλιστα…

Εδώ είναι μερικές από τις δικαιολογίες που επικαλέστηκαν κάποιοι φίλοι που κάλεσα να έλθουν στην Ροτζάβα:

Πρέπει να φροντίσω τον σκύλο μου.

Μπορω να κάνω περισσότερα από εδώ, κάνοντας προπαγάνδα και οργανώνοντας διαμαρτυρίες.

Δεν ξέρω αν το πείραμα της Ροτζάβα είναι πραγματικά ελευθεριακό (δηλαδή, προτιμώ να μείνω στην βολεμένη καπιταλιστική ζωούλα μου, παρά να πάρω το ρίσκο που ενέχει μια επανάσταση).

Έχω σημαντική δουλειά να κάνω εδώ (μπορεί η δουλειά σου να είναι περισσότερο χρήσιμη στην Ροτζάβα)

Η ιστορία γράφεται από ανθρώπους που είναι πρόθυμοι να πραγματοποιήσουν το άλμα προς το άγνωστο. Αν είσαστε ικανοποιημένοι με τα πράγματα όπως έχουν, τότε μείνετε εκεί που είστε. Αλλά αυτή η επανάσταση είναι το μεγαλύτερο ελευθεριακό πείραμα του αιώνα μας. Αυτή είναι μια ευκαιρία για να γίνουμε καλύτεροι άνθρωποι, άνθρωποι που κολύμπησαν ενάντια στο ρεύμα. Όσοι πιο πολλοί το κάνουμε αυτό, τόσο πιο δυνατοί γινόμαστε. Και ούτε καν χρειάζεται να είμαστε τόσο μεγάλοι σε αριθμό.

Η ώρα για θεωρία πέρασε. Τώρα είναι ώρα για δράση.

Η πρωτότυπη επιστολή βρίσκεται εδώ https://amargipl.wordpress.com/2015/06/27/rojava-reality/.

Advertisements

Μια σκέψη σχετικά μέ το “Επανάσταση σε πραγματικό χρόνο”

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s